Friday, February 6, 2009

TOPIK 29: KECURIAN!!!

Hari ni sy nk citer psl kecurian yg berlaku.. sebenarnya terjadi minggu lps sbb x der maser nk update blog ni disbbkn hal ehwal Negara yg meruncing ni.. oleh itu, sy mncuri sedikit masa sy hr ni utk menceritakan tentang kes curi.. ni..

Seperti biasa sy melayan pelanggan yg datang dan pergi membeli ubat.Kebetulan Hari tu, bos keluar menghantar anknya pulang ke rumah.Sorang staf x dtg disebabkan perayaan Thaipussam yg bakal mereka raikan…ahad ni untuk mengelakkan kesesakan die mintak off day awal gi kuil la.. Jadinya, tinggalla Yuga dan sy berdua..

Sekitar pukul 3 ptg…

Agak sunyila.. ketika.. itu, org pun x ramai datangla.. seorang mamat ni, melayu pakai helmet dan jaket mencari2 barang. Saya dan Yuga sibuk melayan pelanggan. Yang tinggal beberapa kerat jer..Pastu sy tanya la.. mamat ni.."Yer ader nk cari ape2 ker?".
Masa tu x terpikir langsung yang mamat ni dtg ader niat lain.. Saya pun satu lurusnyer yg amat…blurrr kejap..Mamat tu pun kater x der paper.. so, sy pun pergilah layan pelanggan yg lain..sampai satu ketika …

Saya merasakan ada sesuatu yg x kener.. mamat tadi.. menyusup.. laju ke pintu sambil memegang sesuatu.. Aper lagi, aksi kejar megejar pun bermula..pergh!!! terlepas.. saya jer yg perasan muka org tu.. Yuga x cam sbb dia sibuk dgn pelanggan yg len..Yuga mula pelik melihat sy…cemas..

Yuga: Naper kak?
Saya: U x perasan ke mamat tu amek brg?I suspect somthingla..
Yuga: Akak biar betol..
Saya: Betol r ni..Hbs r bos potong gaji akak..(sempat jugak sy bergurau )
Yuga: Apa nk buat ni kak?
Saya: Aper lagi ? Call r Bos.. Lagi mau tanyer..pe.. da…

Perbualan antara Yuga dan Bos tamat..

Saya: Bos kate per?
Yuga: Few minutes he will arrive..Raser akk die amek aper?
Saya: Akak rasa mcm susu cuber u ingat balik smua susu yg kat shelves.
Yuga: Ha’a la.. kak.. ader satu susu tu, jarang org beli..

*Kejadian yg sama berlaku pada malam hari ketika bos sibuk melayan pelanggan minggu sebelumnya…

Saya: Akak x terpikir pun..sampai akk rase semacam br akk igt bos punyer citer hr tu…
Yuga: Bende dah jadi kak…

Hari ni 6 Februari.. kejadian yg sama nyaris-nyaris berlaku.. Kebetulan ketika itu kul 2 ptg sy br balik dari lunch sambil memikirkan hal ehwal Negara.. ehe~

Tibe2 derap kaki sy mcm x baper nk sedap sgtla..rase mcm ader org tgk jer. Aper lagi mata ni dok meliar mencari org yg memandang sy dr jauh..

Ader beberapa budak lelaki bermotosikal.Salah seorang tersengih-sengih memandang sy..Dalam hati (peke hey org ni?Nk kener belasah ke? Ayat nk brutal ha3) Elok2 di Hari Jumaat yg mulia ni x nk la cr pasal.. nk karate org plak.. mmg teraser nk kick jer.. ni.. lamer x kick punch,kick punch ni.. boleh gak tunjuk skill.. ha3..Tapi idea giler terhenti disitu, mengenangkan mereka ader beberapa org.Sy trs msk ke dlm farmasi..Sambil ditemani Yuga dan kakak Tilaga..

Kak Tilaga: Dik cam x saper org kat luar tu?(satu jer kakak ni sometimes I can’t catch up what she trying to say to me..)
Saya: naper kak?
Kak Tilaga: Adik cam x.. org tadi (br la paham…)
Saya: Pelik gak yg sorang tu sengih kat sy .. bile sy pk2 balik..la, budak yg culik susu tepung kat farmasi rupernyer.. awatla.. lambat aku nih.. (sempat dok salahkan dr sendiri).
Yuga: Kak Shida, dieorg 3 org smua pakai jaket akan2 jer colornyer..sorang pakay skuter NOVO.. sorang lagi I x sure..Dah kami bertiga dok jadi jaga sementara bos kuar mkn ngn Doktor Zul..
Kak Tilaga : Bahaya la skrg if die bw pisau mcmmana?sya ader 1 suami 2 org anak..
Saya: Sy plak ader sorang mak,sorang abah, sorang adik..camne tu?
Yuga: sy x der bapak ader mak, ader nenek, dgn adik jer..
Saya: dah..dah.. dah.. sorang2 jgn nk merepek..

Bos.. pun jalan beriringan dgn Dr Zul…

Yuga pun dok start la berceriter….bla..bla..bla..

Agak m’malukan tu dahla.. melayu.. x tau r per nk jadi ngn bdk2 skrg… ni….

Saya raser cubaan mereka untuk datang melawat ke farmasi mcm ader jer.. lagi..so, kenerla berhati-hati…

Sbg langkah berjaga2… smua barang2 yg agk berharga disorokkan…Plus.. kalau 3 org sorg jaga dpn.. cashier.. dan belakang.. slalu belakang sy yg dok.. org belakang tabir..menyorok jer.. kejernyer..tp.. brg pun boleh thn gak byknyer..pelanggan pun.. ader jer..

# Moral :
-Perlu sentiasa berhati-hati…walau dimana anda berada….

No comments: