Thursday, October 9, 2008

SAHABAT

Setiap hari hidup kita dikelilingi sahabat,teman rapat dan teman biasa. Kita kadangkala mengkategorikan teman itu sbg rapat , biasa2 atau tidak erat. Oleh sbb itu tidak semua cerita boleh kita ceritakan kepada semua teman yg kita miliki ..Dalam dunia yang penuh dengan pura2 seperti hari ini , sejauh manakah pentingnya sahabat dalam hidup kita?Bagaimanakah kita mampu menilai kejujuran dan keterbukan seseorang dalam menerima kita sebagai sahabat?dan apakah faktor yang membolehkan hubungan teman biasa itu menjadi persahabatan yg erat?

APAKAH PERLUNYA SAHABAT?

Bila kita meletakkan kategori kepada setiap teman yang kita miliki secara tidak langsung kita meletakkan had pergaulan kita dengan org tersebut. Orang yang kita anggap sahabat, rakan sepermainan atau rakan kerja hanya melibatkan lokasi tertentu sahaja.Pengiktirafan sebagai kawan karib bukan mudah untuk dibuat . Penilaian demi penilaian sehingga diri dan jiwa boleh menerima keadaan tersebut . Ianya lebih kepada bagaimana hati kita menerima keadaan tersebut.

Oleh sbb itulah bukan semua cerita boleh kita ceritakan kepada semua teman yang ada. Pada keadaan ini terlalu sukar untuk memberi dan menerima kepercayaan . Apa yang paling penting ialah diri kita. Kita harus mempercayai diri kita dahulu .Apabila kita boleh mempercayai diri sendiri barulah kita boleh memberi kepercayaan itu pada org lain..

Tapi kita sendiri tahu kita tidak boleh hidup tanpa sahabat. Sahabat juga boleh membantu kita apabila mengahadapi musibah. Jika kita hendak org yang kita pilih sbg seorg sahabat menghormati kita, kita seharusnya menghormati dirinya terlebih dahulu.Begitu juga jika kita ingin sahabat mempercayai diri kita, kita juga harus mempercayainya . Di dalam persahabatan harus ada kepercayaan dan keikhlasan. Bila kita mempunyai teman yang kita anggap rapat dan erat , kita tidak seharusnya mementingkan diri. Kita harus menjaga hati dan perasaan kawan karib.

Persahabatan harus ada kejujuran . Apabila kepercayaan dan kejujuran berjaya dimiliki perhubungan itu akan kekal sampai akhir hayat . Kita boleh menilai kejujuran seseorang itu melalui pergaulan dan tingkah laku semasa bergaul. Apabila kita bergaul dengan insan yg bernama sahabat , perasaan kita selesa dan tiada konflik.Apabila kita mempunyai masalah kita menceritakan masaah perkara tersebut dan sahabat kita ini membantu dengan memberi sokongan..

Secara tidak langsung , kita merasakan orang ini sesuai menjadi tempat utk membantu samaada susah atau senang . Apabila kita menganggap seseorang itu sebagai sahabat karib , kita mengharapkan dia sebagai seorang yg tahu segala2nya mengenai dr kita.Kita sendiri mengharapkn sahabat tidak mengkhianati persahabatan tersebut..

Tidak smua dari kawan kita boleh menjadi kawan karib. Tidak semestinya juga kita mempunyai seorang sahaja sahabat karib. Sesiapa sahaja boleh menjadi kawan karib. Kita juga harus ingat , apabila mempunyai sahabat baik, kita harus bersedia menerima sebarang kemungkinan yang akan berlaku.Kita akan melalui proses untuk mengenali antara satu sama lain . Sifat toleransi harus ada dalam persahabatan.

Sahabat yang baik adalah sahabat yang boleh berkongsi susah dan senang .Ianya berlaku tanpa berlakunya kepentingan diri. Sahabat sejati adalah sahabat yang sentiasa menjaga hati dan perasaan….

RAPI Edisi Okt

****************

Macam menarikkan topic kat atas ni? Yup! It’s true.. mmg menarik.. hehe sedikit sebanyak aderla terkena kat batang hidung sendiri..ha3 perkara dah lamer berlalu.. walaupun hati liat untuk menerima kenyataan tetap terpapar jelas diingatan..walaupun hati sudah memaafkan tapi berat raser nk mengakui yg I miss friends very much!!

Kat maner die? Ha3 dok satu tmn jer, last jumper pun.. ms sorang teman blk dr Australia x igt semester baper br jugakla lagi thn ni kot?Seperti biaser sy yg degil plus nakal ni.. wat cam biaserla.. sempena hari Ry ni.. sms mohon kemaafan dipinta atas perbuatan yg kurang disenangi tp respond x diberi, pk positif jerla.. m.b dieorg x der krdt.. or bz kot..

Kawan2 mmg sng nk dicari dan dirapati.. lebih2 lagi sy ni friendly person x knl maka x cinter gurau jer.. x kenal maka x taula.. sy ni camner.. ha3..mudah didekati and sng diajak bual.. but.. tgk jgkla..keadaan.. kalo angin monsoon timur laut dtg.. sy lagi suker diamkn dr….

Sekarang sy dah x men kategori2 dah cukupla.. dulu zaman kanak2 dulu…sekarang sy treat smua org samer rata but tgk case..la.. xkan smua nk citer x? lps incident tu sy lagi suker sendiri.. hubungi kawan biler.. perlu.. byk2 kan pembacaan dan sakat adik sy yg sorg tu.. she’s the one who know how suffered I am.. padahal time tu die kecik lagi.. sekolah rendah kot.. ha…mama pemberi semangat sentiaser disisi….Alhamdulillah, sy dpt bangkit blk …walaupun raser kehilangan..

Hmm.. kawan2 mmg ramai x terkire.. and for my beloved friends thank’s 4 accept me as ur friend.. in need or indeed I’ll be there.. Hope same as all of you..K.lah, x semestinya kita selalu kat atas btol x? kdg2 kita diuji supaya berada dibwh samer jgkla.. time kiter blaja atau paperpun.. ujian perlu ditempuh walau aperpun…

No comments: