Sunday, January 4, 2009

PETUA

Antara amalan2 itu ialah:

Senaman rutin untuk kesihatan jasmani dan rohani perlu dilakukan 30minit sehari.Ini bertepatan dengan arahan sembahyang 5 waktu sehari semalam.Purata solat yang dilaksanakan dalam masa 6 minit tiap waktu.Jika dilaksanakan 5 waktu pastinya menjadi 30 minit.

Rasa lapar sebenarnya baik untuk menghasilkan hormon yang boleh merencatkan proses penuaan.Berpuasa menjadikan perut kosong dan hormon yang diperlukan itu terhasil.

Berfikiran positif adalah salah satu cara melambatkn proses penuaan .Kata2 perangsang , aksi yang menggembirakan dan berdoa akan menimbulkan fikiran positif.

Melakukan sesuatu yang produktif serta kreatif akan merangsang hati dan perasaan gembira serta merasakan kejayaan diri…

Bersegera bangun pagi mengerjakan solat subuh disamping meminum segelas air kosong dan bersenam kira-kira 30 minit .Sekiranya berasa sukar untuk bersenam ,boleh mengalihkan perabot atau seumpamanya sambil mambaca Surah Al-Ikhlas 144kali dan sedekahkn pahakanya kepada ibubapa atau membaca Subhanallah 144kali sambil mengangkat tangan dan kaki.

Seringlah berpuasa terutama mengamalkan berpuasa pada hari Isnin dan Khamis.

Makan banyak tumbuh-tumbuhan daun-daunan dan pucuk2 ulam untuk mengurangkan gula dalam darah.

Mandi bunga dan daun pandan boleh menghilangkan sakit kulit,hati dan buah pinggang serta mewangikan badan.

Mandi air embun diwaktu subuh antara yg terbaik untuk menyegar dan menegangkan kulit.

Daun sirih antara yang terbaik untuk menghilangkan gatal2, kurap,kanser dan sebagainya.

Tidur baik untuk membaiki otak supaya boleh menguatkan daya ingatan.

Cili api atau cili padi adalah baik untuk memecahkan lemak dan munurunkan tekanan darah.Ada orang mengatakan cili api menyebabkan buasir sebenarnya tidak ,Cuma ia menyakitkan apabila buasir luka dan berdarah.

Ada orang mengamalkan ais untuk awet muda.Caranya bangun pagi dan masukkan ketulan ais ke dalam sapu tangan kemudian ratakan seluruh badan.

Mengamalkn mkn ulam pegaga boleh membaiki organ. Apabila dicampurkan dengan ramuan rempah ratus boleh merangsang usus mengeluarkan jus Ia juga boleh merangsang saluran pernafasan.

Mengamalkan minum teh hijau dan memakan minyak ikan boleh mengurangkan risiko sakit jantung.

Bawang putih boleh menurunkan panas badan .Ia juga bertindak sebagai anti oksida dan merendahkan tekanan darah serta meredakan batuk.

Untuk mengurangkan kolestrol banyakkan bersenam dan memakan bawang serta oat.

Teh juga boleh menurunkan kolestrol menurunkan suhu badan dan awet muda.

Banyak tumbuh-tumbuhan tempatan yg mengandungi agen anti oksida yang boleh membantu mengurangkan oksida dalam badan seperti kunyit, halia,limau nipis,asam gelugur dan sebagainya boleh dimakan sekerap yang mungkin.

Selain itu bagi wanita yg pra-menopaus elok memakan air soya , tauhu dan tempe.

Kopi boleh meningkatkan kecerdasan otak terutama dikalangan warga emas.Walaubagaimanapun jgn minum lebih daripada 3 cawan sehari dan jangan minum selepas 6 ptg kerana ia bertindak selama 12 jam,dikhuatiri sukar melelapkan mata.

Beras perang elok diamalkan mereka yang menghidap penyakit darah tinggi dan lemah jantung.

Amalkan bersenam dengan berjalan atas batu kerikil tanpa kasut.Ia boleh membetulkan perjalanan darah dan membawa aura segar dari bumi meresap ke seluruh anggota.

Semakin usia meningkat , hendaklah semakin banyak dan kerap mengambil vitamin dan makanan tambahan untuk menjaga keseimbangan kesihatan.

Amalan lain seelok-eloknya ketika mandi pagi bacalah doa sambil minum sedikit air dan mohonlah kepada Allah s.w.t perkara yang baik2.

Aniqah

No comments: