Thursday, September 4, 2008

ASAL 4 BUAH SUNGAI DI SYURGA


Besabda Nabi s.a.w ‘Semasa aku Isra’ dan naik ke langit yang tinggi , malaikat Jibrail a.s telah memberi aku kesempatan kepada aku unuk melihat ke dalam semua syurga Allah .Aku lihat di dalamnya terdapat empat buah sungai yang besar – besar dan airnya bermacam – macam .Ada air susu ada air arak tapi arak yang tidak memabukkan , ada airnya madu dan ada airnya yang tidak masin.

Sesungguhnya keadaan ini samalah seperti firman Allah di dalam Al Quran,’Didalam syurga itu ada airnya yang tidak masin.Ada sungai dari arak yang lazat bagi yang meminumnya dan ada sungai madu sebagai pilihan.

Aku bertanya kepada Jibrail a.s ‘Wahai Jibrail a.s dari manakah asalnya sungai-sungai ini dan kemanakah akhirnya?”

Jibrail a.s menjawab”Ya Rasulullah s.a.w ,aku hanya tahu ianya mengalir dalam telaga Al-Kausar ,asalnya tidak aku ketahui”.

Aku pun memohon petunjuk Allah lalu muncullah seorang Malaikat dengan memberi salam .Setelah aku menjawab salamnya ,dia menyuruh aku memejamkan mataku. Lalu aku pejamkan . Apabila aku bukakan mataku semula , aku berada dekat sebuah pohon pokok yang besar. Aku lihat ada sebuah kubah yang amat besar diperbuat daripada permata yang putih berkilauan manakala pintu-pintunya daripada jakut hijau dan kunci – kuncinya daripada emas.

Dan aku melihat mengalir empat batang sungai dari bawahnya.Aku mahu kembali tetapi ditahan oleh Malaikat dengan bertanya ,”Tidakkah engkau ingin melihat di dalamnya?”.

Aku pun bertanya ,”Bagaimana dapat aku masuk sedangkan pintunya berkunci?
Dimana kuncinya”
Jawab Malaikat itu ,”Kuncinya dalam tanganmu”
Tanyaku ,”Dimana?”.
Jawabnya ,” Cukuplah engkau ucapkan Bismillahirrahmaanirrahim”.

Lalu, aku ucapkan dan pintu itu pun terbuka dengan sendirinya dan aku pun masuk ke dalamnya .Sungguh menakjubkan ciptaan Allah Azzawajalla, sungai – sungai itu memancutkan airnya dari empat buah liang yang besar- besar.

Melihat aku mahu keluar,Malaikat itu bertanya kepadaku,”Apakah engkau sudah cukup puas melihat pemandangan ini?Sesungguhnya masih ada yang engkau belum lihat .Cubalah engkau perhatikan lagi sekali dengan baik- baik , dari apakah sungai itu memancutkan itu memancutkan airnya”.

Lalu, aku perhatikan airnya sekali lagi.Aku lihat terdapat kalimah Bismillahirrahmaanirrahim diantara empat batang tiangnya.Dari huruf mim perkataan Bismillah ,keluar air sungai yang tawar. Dari lubang huruf ha’ perkataan Allah ,keluar air sungai susu.Dari lubang huruf min perkataan Arrahman , keluar air sungai arak.Dan dari lubang lubang huruf mim perkataan Arrahim ,keluar air sungai madu.
Demikianla asalnya empat buah sungai di dalam syurga.Dari itu, barangsiapa dari umatkuyang membaca Bismillahir rahmaa nirrahim , pasti akan dapat minum air sungai ini diakhirat kelak.

Muslimah Edisi Rejab dan Syaaban..

No comments: