Thursday, September 25, 2008

Tau Fu Fa


Assalamualaikum....pagi!!!Hehehe....


Hhehe harap di pagi yg indah ni, samer2la kiter.. bekerja kuat untuk Ramadhan yg beberapa hari sahaja bakal meninggalkan... kiter.. uhuk3..Harap dapat berjumper lagi dengan Ramadhan yang berikutnyer..insya Allah....


Untuk permulaann hehe...saya nak citer pasal taufu fa,taufu fa ni lebih terkenal di negara2 seperti China,Taiwan,Hong Kong, Indonesia dan Jepun kalo x silapla.. kalo silap bg taula.. yer.. taufu fa.. asalnya diperbuat dari kacang soya yang dicampur dengan ramuan2nyer sehingga terbentukla taufu fa.. hahhaha..Nak tau resepinyer.. ni saya amik dari salah satu blog..


Bahan2:

4 liter air kacang soya (tgk sini utk cara membuat Air Soya Homemade)tp, xyah letak gula kalo nak wat tau fu fa

11 gram Gypsum Powder

20 gram Cornstarch1/2 cawan air

Bahan kuah:Air gula merah* masak gula merah dgn portion 1 gula: 1 air.


Masak sampai gula nampak likat.


Cara2:

Rebus air kcg soya hingga mendidih. Berhati2 bila dia da nak mendidih...takut dia melimpah2 dari periuk. Rajin kacau semasa memasak utk mengelakkan jadi kerak.Bila dah mendidih, matikan api.Kemudian, masukkan Gypsum Powder & Cornstarch (tepung jagung yekk...) kedalam air. Bancuh sehingga sebati.Kemudian ambik bekas untuk setting tau fu fa cth: bekas plastik pun boleh. Masukkan air bancuhan gypsum dgn constarch tadi...goyang2 kan bekas spy bancuhan tidak mendap. Kemudian, masukkan air soya yg baru lepas mendidih tu cepat2. Biarkan sehingga 15 minit. Bila nampak bancuhan dah set, baru boleh di senduk dan dimakan dgn air gula melaka atau gula merah.


Khasiat taufu fa ni.. meh sini.. saya gi tau.. khasiat die,3 jenis kaborrhidrat yang terkandung dalam kacang soya iaitu selulosa,hemi-selulosa dan pectin boleh mencegah sembelit dan barah rectum serta merendah tahap kolestrol dalam darah. Kekerapan mengambil makanan berasaskan kacang soya juga membantu memulihkan penyakit berkaitan arteri (jantung) kerana ianya kaya protin dan asid amino iysine.

(Sumber ukhwah.com)


Hehehe naper sy mimpi citer pasal taufu fa.. ni? sbb saya suuukeer... sangat dengan die.. heheh..sebab die putih dan lembut.. wakakaka..

Startla.. nk merapu di pagi hari ni.. hehehe.. tapi.. mmg saya gilerla.. ngn taufu fa.. ni..heheh..


Tula.. serba sedikit pasal taufu fa....K.la ni pun dok ngarut sebab nk tunggu sahur kih3..

No comments: