Sunday, September 7, 2008

Topic 2: IbuBapa, PapaMama, UmmiWalid….


Assalamualaikum…semua ..Moga sihat semuanya dan diberkati Allah selalu…

Cinta kepada Allah,
Cinta Rasul,
Cinta Ibubapa….
(Ecece siap nyanyi lagi..just for intro)

Topik hari ni yang macam tertera kat atas tu hehhe..o.kla, sape tahu.. aper makne kedua2 yang kat atas tu.. heheh menurut kamus dewan edisi ketiga,Ibu ialah orang yang melahirkan kita atau pangilan hormat terhadap wanita yang telah berumur dan bersuami. Ayah,Abah,dan bapa kata panggilan bagi seorang anak kepada ayahnya.Yang maksud dua2 ni memang saya refer kat kamus dewan..Alang x der kejer meh sini tambah kejer…

Bagi saya pengertian ibu yang saya panggil Mama sekarang ni ertinya lebih kurang samala, tp nak tambah gak lagi,hehe..Tapi kat sini ikut panggilan ibu masing2la yer. Mama, melahirkanku didunia,dia seorang yang tabah,penyayang,tegas,pendengar yang baik,pencetus idea,faktor penggalakku untuk berjaya.Apa lagi yer?Oh Mama sanggup berkorban apa saja untuk anak-anaknya. Itulah mama saya yang saya boleh describe serba sedikit pasal dirinya…Saya amat kasih dan sayang pada Mama sampai tak leh nak katerla.. hehe. Mama insan yang memainkan peranan penting dalam hidupku jatuh bangunku sebagai seorang pelajar,mendidikku sehingga menjadi insan yang berilmu,kata-kata nasihat mama sentiasa terngiang-ngiang di telingaku akan ku ingat setiap masa..walaupun dok banyak kali die ulang kadang2 saya pun pelik tp, itula.. selagi die boleh memberi nasihat..betol x?Penting tu..

Mungkin saya akan terus terang aper yang pernah terjadi sepanjang hidupku…yang boleh dikongsila..hehe..Saya akan terangkan akan terangkan serba sedikit. Pelik tetapi benar..hehe saya rasa tak salah nak kongsi bender baikkan asal leh wat pengajaran wat semua. Kire oraitla tu.. hehe..Pernah dengar tak pepatah orang makan garam lebih banyak pengalamannya dalam hidup? Kat sini saya nak cite sikitla kadang-kadang kita rasa apa yang kita buat tu betul.sampai betul2 terkena kat batang hidung sendiri..hehe..Yerla naluri orang muda kan cuba nak capai apa yang rasa dia nak gapai kadang-kadang tanpa fikir panjang terus wat keputusan..labih kurang camtu..la..situasi.. saya.Tapi yang peliknya Mama selalu sokong apa yang saya buat asal jangan yang merepek-repek la.. Sebelum tu, tok hari ni saya janji x mau hujanla(nangis) sbb semalam dah hujan ..lagipun x elok eh? Seboleh2nya saya cuba tahan untuk hari ni…

Ibu,ibu engkaula ratu hatiku…(pernah tengok iklan tu?) Ni nak habaq mai Kadang2 kiter ni sebagai anak kita tak sedar apa yang kita buat leh mengguriskan hati mereka,tak kirela bender tu jelas atau tak ..Tapi tok Mamaku dia selalu bagi hint jer jarang die bagi yang direct comment dari yang indirect comment..So, anything kenerla.. paham2 sendiri.Tapi itu pun Mamaku kata kami yang berdua ni kurang faham.. apa yang cuba dia sampaikan.Of course kami berdua I mean my sis and me have different character satu jer yang samer.. jujurnyer masalah heheh.. Mamaku teramatla risau .. kat kami berdua ni.Paham2jerla anak perempuan hehe..Semua undercontrol.. Tapi Mamaku relax jer xder nk kater control sangat .More flexible janji kalau nak keluar cakap nak pergi mana,dengan siapa,last ayat dia balik cepat heheh…jangan nk mengada2 balik lambat hehe..walaupun nasihat berbaur gurauan ..tapi kami faham itulah harta yang mereka(Mama dan Abah) ada..kami berdua..Boleh dikatekan kami berdua ni agak pelik sikitla. Tema kite orang sempoi jer.. hehehe.. Ntahla.. orang suker control cun, control ayu.. hehe kiter orang ni ganas sikit wakaka.. xderla ganas tapi brutal kit jer.. kadang2 giler2 remaja jugak ..iye ker?hehe.panjang plak saya melalut.

Pernah terjadi insiden yang boleh dikatekan besarla.. jugak.. antara kami ngan Mama, she too cool you know.. hehe Tapi Allah jer yang tau aper yang die raser time.. tu.. bukan kami x nak ckp ngn die.. just nak die cool down first.. bagi amik masa yang sesuai cakapla.. hehe..Then bender tu jadi normal balik..Istimewanya saya ni, I realize every fault that I’ve done.. mcm kalo xsedap hati tu aderla.. tok my sis I x tau.. hehe..pi tanyer die sendiri..Dan pastu of course air mata ni x berhenti2 turun macam hujan lebatla..masa.. u dok bertapa jer dalam bilik.. banyak mendampingi sahabat setia saya dunia akhirat.. hehe..paham2la yer..

Ingat lagi masa kecik2 dulu time Mama solat saya dok sebelah..lamer jugakla Mama solat tak bangun2 huhu saya dah muler nangis maser tu tak tau paper lagi.. dalam 4 atau 5 thnla..lebih kurang… time tu Boleh plak dah nangis2 boleh mintak ampun pastu saya kater ngan Mama, maafkan saya Mama,janji tak buat lagi..dulu kecik2 senang jer nak cakap dah besau2 ni bkn x geti nk cakap ntahla takut nangis kot,biola time rayer jer nangis puas2 ..Satu jer Mamaku x suker tgk saya nangis2..hmm.. sbb kalo nangis x nk berhenti.. hhehe.. mama kata masa kecik senang nak jaga saya sebab jarangla nak melalak + meragam..dah besau2 plak ni terbalik.Sikit2 nangis,aduh.. cengeng sungguh!!Hhehe..

Ni point lagi satu sambung esok,o.k nanti panjang pengsan plak nk bacer.Takut bosan plak nanti.. hhehe..Insya Allah kisah selanjutnyer akan disambung sekali ngn conclusion sekali k?hehhehe..Mohon diri dulu…Wassalam….


************************************************************************

No comments: