Monday, September 8, 2008

TOPIK 2: PapaMama (Sambungan..)


Salam semua..


Meh masuk point lagi satu Papaku.. maybe sebab perkataan yang keluar dari mulut ni Abah so, jadinyer Abahla.. hehehe,macam kelakar jugak once Abah bahasakan diri die papa..Macam pelik jer..hehe..Mungkin description tok Abah x panjang macam Mamaku..
Abahku what can I describe about him? Let me see, dia pendiam,berdisiplin,jarang senyum(payahla nak tengok die senyum),very protective person,serious jer,responsible person.Sayang die tak dapat dikesan course die xtunjuk hehe.Tapi saya tau die sayang kami sangat2.Jap3.. tu jer kot…hehhe..

Ader sikitla criteria dia ader dalam diri saya hmm,ada darah seni tu..heheh.. tapi saya pun dah lamer tak melukis..hehhe.Yang len ikut mama kot..

Ape nak cite pasal Abahyer…ader kot satu yang leh share hehe.. punyer saya mencari-cari cerita yang sesuai hehe..sbb Abah selalu busykn.. cumer sekarang jer die x busy sbb die dah pencen, so die dok umah diam2 jer.. hehe..As for me, die selalu pergi and hantar saya balik dari sekolah, tuisyen ,and rumah kawan.. Pendek kater selalunyer Abah yang amik saya dari sekolah just in case kalo die x ambik sy tumpang kawan atau naik bas kalo tuisyen sah2la memag kene naik bus. Hehe..Aper akan jadi kalo sy balik lambat? Nak tau Mama kater Abah dok tunggu saya depan pintu hehe sesekali die akan menjengulkan kepalanyer hehe.. mencari-cari anaknyer yang sorang ni.. hehe.. Abah tak banyak cakap sangat.. Hmm x tau since when saya jarang bercakap ngn die but sometimes, kalo saya balik kampong dengan dia berdua atau temankan diela.. kan sementara nk hantar saya balik U.. sayala penglipur lara.. hehe dok jadi tukang karut jer.. bukan aper nk elak die ngantuk.. so, sy pun ceriter itu, ceriter ini hehe.. sampai kami sampai ke destinasi..

Yang kelakar tu masa Diploma dah janji dgn kwn2 study group rayer x moh lamer2 cukupla 5 hari camtu..la.. sampai UiTM Lendu bleh x kosong jer hostel sbb org x balik lagi time tu saya jer yg dok semangat nk pulun buku time tu yerla.. final semester x silap mestilah nk pulun sbb subject akhir tu ader plak Banking Law.. hmm hbs segaler peta minda warna-warni saya lukis heheh..Eh2 terlajak plak.. pastu dah dlm keadaan camtu.. Abah x bg saya dok sorang2lakan.. hehe dalam erti kater lain sy pun takut sebenarnyer heheh..yerla. sorang2 kat blok tingkat atas skali plak tu,hostel dkt ceruk mmg sblh hutan jer…huhu.. Lalu kami pun pulang..Aper lagi sampai umah semua kawanku kener bebel denganku huhu..janji rayer ke-5 blk tp sorang pun batang hidung x nampak cekelat tol.Keesokan harinyer,Abah hantar saya balik Melaka balik kan ker jadi kerja dari Johor ke Melaka pastu balik Klang patah balik Melaka..Tahan duit tol jerla.. hhuhu

I think tu serba sedikit psl citer pengorbonan Abahku hehe.. pendek kater.. Saya amat menyayangi mereka.. Saya rasa kawan2 yang len pun samer hhehe..Yerla..baik buruk kiter memang dah mereka amat masak…hehe .Kalo bole sebagai anak kener ingatla pengorbanan mereka x kirela kan besar ker kecik ker.. Tp mmg perlu tu, sbb mereka yang membesarkan kite. Kiter sebagai anak x lehla ikut kepaler sendiri.. tp saya akui sometimes saya pun nakal jugak what to do.. hehe tp pastu cepat2 sedarla..not goodkn biarkn suasana tegang lamer2..Di bawah ni saya sertakan sekali rujukan yang kire boleh direferla..

Riwayat Hakim ada mengatakan:

Kewajipan seorang anak terhadap kedua ibubapanya:-
1. Tanggungjawab terhadap ibubapa ketika mereka masih ada dan pabila mereka tiada.

2. Menjaga tingkah laku dan adab dengan ibubapa , dari segi pertuturan, akhlak,dan perbelanjaan terhadap ibubapa

3. Sentiasa mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa. Menziarahi pusara mereka yang telah tiada,melangsaikan hutang dan puasa nazar yang tertunda.

4. Taat kepada kedua ibubapa.

5. Anak yang derhaka akan dilaknat..diakhirat kelak..

Hmm.. ader pernah dengar x,kalo ibu atau bapa panggil yang maner satu kener jawab..kalo x silap bleh rujuk dalam hadis nanti saya sertakan sekali, lebih kurang macam nila ayatnyer yang saya ambil dari majalah Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.(sure pernah dengarlakan) heheh..


Raser banyak lagi pesanan2 yang berkaitan nanti kalo ader maser saya sertakan sekali yer.. hhehe Insya Allah.

Harap kawan2 dpt serba sedikit isi dari cerita saya..Kalo boleh nk jadilah anak yang Soleh plus solehah..sentiasa mendoakan kedua ibubapanya. Walau dimana dia berada..Eh lupe plak ader tengok citer Tanggang versi moden kat TV 9 Dekat dihati? Kalo boleh mintak dijauhkan la yer Nauzubillah...Kesian kat mak diekan.. huhu..Isk!! Sedihla pendek katernyer.. K.la, andai ader bahan yang berkaitan isu hangat ni akan
saya sampaikan perkabarannya.. Insya Allah…Semoga ketemu lagi nanti.
Wassalam

No comments: