Friday, September 5, 2008

TOPIC 1: BULAN RAMADHAN (PUASA)



Salam semua.. hehe & selamat pagi Malaysia …

Semoga rakan- rakan sihat hendaknya..heheh.. Mungkin waktu sekarang ada yang sudah masuk ofis ..dan yang untuk yang kerja swasta on the way la.. kire2nya...Elok2 dalam perjalanan. Selamat menjalani tugas…

Erm.. semalam saya terpaksa mohon diri awal sebab cuaca tak mengizinkan saya nk merepek panjang kat blog ni…hhehhe.. topic aper yang saya nk ceritakan yer hari ni…?
Hmm… let me see first…

Disebabkan ni bulan puasa mehla kiter citer pasal bulan puasa…hmm penghulu segala bulan hehhe….Hmm.. nanti saya cari info sikitla.. nk tambah2 sikit.Jumper pun Ramadhan dipanggil penghulu segala bulan sebab dimana bulan Al-Quran diturunkan dan disamping tu terdapat hari yang yang dikenali mlm Lailatul Qadr. Ganjaran pahalanya menyamai.. 1000 bulan (83 tahun) malahan lebih lagi..
(sumber Al-Azim.com)

Hmm.. Bulan puasa salah satu bulan yang mewajibkan umat Islam menunaikan ibadah puasa merupakan salah satu dari rukun Islam.Setiap umat Islam wajib melaksanakan perintah yang wajib ni.. tak kirela.. orang kayer ke miskin ker.. samer ajer..

Kat sini.. setiap golongan akan merasakan keperitan yang dihadapi oleh orang miskin…Hmm.. luper plak sblm sy terlupa.. pada yang tak berdaya ada syarat kelonggaran yang khas untuk golongan tertentu..Islam adalah agama yang flexible .. dimana memudahkan umatnya bukan untuk membebankan umatnya…

Bagi saya bulan Puasa kali ni memberi satu perasaan yang luar biasa..la hm.. camner nk cakap eh.. satu yang boleh timbulkan rasa keinsafan dalam diri ni.. huhu.. yerla diri ni.. serba kekurangan…. No person is perfect.. So, bagi saya bulan Rmadhan kali ni amat bermakna… bagi diri saya. Harap kawan – kawan lain pun raser mcm tu jugak..

Mungkin sbb bulan puasa itu sendiri satu bulan yang sangat istimewa,hehe.. Hopefully berterusan.la.. aper yang saya cuber hajatkan ni..
I found peace here…ececeh…

Menariknyer bulan ni bulan yang disediakan ganjaran pada umat-umatNya yang soleh. Hmm sy pasti ramai yang berlumba-lumba untuk mendapatkn keberkatan pada bulan yang mulia ni….Meh,jom gi samer2 nak pegi maner? Nak pegi.. jalankan tanggungjawabla.. cewahh.. cik anggerik ni… dah muler dah dia ni.. hehe.
Wassalam..



No comments: