Saturday, September 6, 2008

TOPIK 1: Puasa ( sambungan)



Assalamualaikum.. dan selamat pagi..hhehee…

Hari ni hari Sabtu, hmm hari saya bekerja org len ok relax2 maybe ader yang half day.Agak pelik tp namer pun kejer,kejer jerla...Hmm x der aper yang menarik berlaku.. Macam biaserla.. rutin harian..Buat kerja umah aper yg patut dibuat..cumer hari ni jer saya kerja so, hari ni.. x byk bender sy watla..

Kalo ikut rutin memang pas wat kerja umah mmg ngadap PC penting tu.. hehe kawan baik paling setia..pi cari maklumat untuk dibaca.Sbb saye suker membaca br saya tahu membaca sangat seronok selen mengurangkan risiko dari kener penyakit nyanyuk waktu tua nanti so, I keep on read and read. Salah satu sbb sy suker membaca pun sbb sudah dipupuk dari kecil lagi dok ngadap buku.Mama kater mama x der harta so, mama bagi ilmu jer itu yang mama ada.The most valuable things they have..they gave to me. I appreciate it a lot!!!.. Thank’s Mama.. I learned something from reading each day..

Panjang plak intro hari ni..hehehe k, bolehla sambung topic semalam yang tertangguh pasal puasa hmm.. ader hadis yang mengatakan mulut org yang berpuasa ni lebih harum dari bau kasturi, btol ke?boleh refer buku (Hadis 40 Riwayat Bukhari).selen tu.. tu.. kiter sebagai umat Islam ni kenerla..menjaga segala anggota kita hehe.. nk jaga apernyer eh?
Jaga pertuturannya,jaga telinga dari mendengar bender yang tak patut didengar pendek kater jager la semua heheh.. yg sy sebut tu sikit jer..

Hmm sepanjang bulan puasa ni jgn luper pertingkatkan ibadah yang sedia ader.Sebagai contoh kalo bacer Quran 2 muka surat dok pi naik 5 helai,buatla pelan2 kite digalakkan menambah segala bentuk ibadah kiterkan.Paling x pun setiap kali pas solat cuba bacer Quran. Kalo yang mampu mehla dok katam sekali.. yang lagi expert leh katam berkali2 hehe...Untuk yang membaca merangkak2 tu don’t worry Allah s.w.t sentiasa memberi ganjaran x kirela walaupun, ader yang bacer merangkak Allah s.w.t Maha Pemurah lagi Maha Penyayang untuk mereka yang mcm baru2 lagi tu ganjaran untuk mereka pabila mereka mereka membaca Quran dan kesabaran mereka cuba untuk menyebut setiap patah ayat dalam Al- Quran..(nanti sy statekan info dr maner sy amik eh) Masya Allah, begitu pemurahnya Allah s.w.t tu yer..

Selain membaca Quran, dibulan puasa ni pun digalakkan kite bersedekah, sejujur-jujurnya saya selalu tak sampai hati tengok orang yang kurang upaya ni, terutama yg beragama Islam, tak salah nk tolong yang non Muslim, yerla kalo x tolong orang sendiri cam tak best la kan? Kiter pun bukan shj boleh sedekah kat psr mlm jer, masjid pun ader tabung die sendiri,derma untuk anak yatim, derma tok warga tua..Kalo tgk warga tua ni kan sy sayu..la raser kat hati ni, harap saya dpt menjalankn tanggungjawab sebaiknyer terhadap mama dan abah.Saya harap kawan2 pun samer..

Saya pernah berayer kat hospital 2thn lps, jaga nenek dihospital, maklumla.. pada mulernyer memang susah nk handle karenah nenek sendiri itu saya akui, dah Arwah pun die.. kesabaran tu kener mmg tahap maximumla..Tak sangka plak sblm rayer pertama dia dimasukkan ke hospital,bermakna rayer pertama sy rayer dihospital...agak sejuk tangan die masa sy pegang tangan die,masuk air byk jugakla..alamak hujan plak..(??) tak lamer lepas tu kalo tak silap rayer ke-5 nenek saya pergi tinggalkan saya..dan ahli keluarga yang lain.Saya sekeluarga sempat mohon ampun padanya,tapi maser tu die dah tak berapa nak ingat .. hanya Allah s.w.t jer yang tahu perasaan saya hari tu..sedih tak terkata kebetulan kami akan balik kerumah pada hari yang saya mohon maaf pada dia. Dalam perjalanan balik ke rumah dah sampai highway Seremban Pakcik telefon,mengatakan nenek sudah pergi...Sedihnyer x terkata…kami patah balik ke Johor utk bagi penghormatan yang terakhir…Antara kami, mestilah mama yang paling terkilan kerana tak dapat berada dekat dgn nenek dalam masa2 genting tu…

Airmata ni tak tau la byk sgt dah tumpah sampai dah tak boleh keluar dah...saya sempat menghadiahkan nenek saya bacaan Quran sebelum dia dikafankan..Yang menariknyer, maser tu saya akan menduduki peperiksaan akhir, tapi tu..la.. kalo namer pun insan tersayang agak memberi kesan jugakla pada diri saya…Alhamdulillah saya lulus semua paper…Kami sekeluarga akan ziarah kubur nenek setiap kali hari Jumaat,kalo boleh tak nak miss sbb tu je peluang nk ziarah kubur dia.. walaupun saya boleh kirimkan Surah Yasin jarak jauh hehe….

Last point saya before saya nk mengundur diri,dibulan puasa ni rajin2kanlah diri bangkit bangun malam wat qiam..heheh..Buat yang simple pun x per..bile lagi nk rebut selen tu mintak kalo boleh amalan ni diteruskn….sbb manusia ni paham-paham jerla.. xkan la time susah jer baru nk berdoa.. btol x? harap dpat dijadikan amalan disamping membuat amalan2 sunat yang len yang wajib jangan plak ditinggalkan heheh. Wajib tu.Berzikirla setiap masa walau dimana anda berada,x kirela nk tido pun bleh gak hmm… Phew lega plus lapang sikit dada ni… pas hujan.. alamat bengkakla mater ni nk gi kejer.. hhehe…

Rasernyer sampai sini jerla kot...sbb den kener siap sedia dah ni..nk g kerja hehe.Ni kire simple jer dari cik Anggerik hope kawan2 sudi membaca.. hehe.. Disamping tu saling ingat ingat-mengingatila.. yer.. Sbb kiter pun kadang2 luper..Sahabat yang setia sentiasa mengingatkan sahabatnyer …Mohon maaf atas segala kekurangan yang ader.. Harap dapat membantu sedikit sebanyak dengan pengalaman dan ilmu yang saya ada…Sesungguhnya yang baik datangnya dari yang Esa….

Wassalam…………..

No comments: